Remigijus Pupelis

Klubas „SAZANAS”
MITAS APIE KARPIŲ GAUDYMĄ RUDENĮ

Karpiai, kaip ir kitos žuvys – poikiloterminiai (šaltakraujai) gyvūnai. Jų kūno temperatūra priklauso nuo vandens, kuriame jie gyvena, temperatūros. Ichtiologai teigia, kad mūsų žemyne veisiami karpiai yra kilę iš europinio sazano (laukinis karpis) porūšio, gyvenančio Pietiniuose Europos vandenyse. Vadinasi, mūsų karpiai yra šiltą vandenį mėgstančios žuvys. Tai yra– kuo aukštesnė vandens temperatūra, tuo greitesnė jų medžiagų apykaita ir tuo jie aktyvesni. O esant šaltam vandeniui, medžiagų apykaita lėtėja ir žuvys darosi pasyvesnės. Karpiai, kaip ir kitos žuvys, turi temperatūrų diapazoną, kuriame jaučiasi geriausiai. Tai apie 25 laipsnius. Galima būtų daryti išvadą, kad karpiai yra aktyviausi kai vanduo įšyla iki 25 laipsnių. Ar iš tikrųjų taip yra, gali atsakyti tik patyrę žvejai, gaudantys šią žuvį jau ne vienerius metus. Bet aš kalbėsiu ne apie diapazoną, o apie ribinę žemiausią temperatūrą, kada dar žuvis aktyvi.

Rudenį, vandens temperatūrai krentant, karpių aktyvumas padidėja. Tuo metu žuvis ruošiasi žiemai. Tačiau, anot žvejų, karpiai aktyvūs tik kol vandens temperatūra nukrenta iki 12 laipsnių. Ir pavasarį, vandeniui įšilus iki tų pačių 12 laipsnių, karpiai vėl suaktyvėja. Tai patvirtina pramoniniu būdu auginamų karpių aprašytos technologijos, kur rekomenduojama papildomai žuvį pradėti šerti vandeniui įšilus netgi iki 14 laipsnių.

Vadinasi, kai mes kalbame apie karpių gaudymo sezono trukmę, mums nereikėtų prisirišti prie datų, o tiksliau būtų kalbėti apie vandens temperatūrą. Nors Lietuva ir nedidelė šalis, bet vidutinė oro temperatūra, pagal regionus laiko atžvilgiu, ateina kiek skirtingu laiku. Todėl ir sezono trukmė priklauso nuo regiono ir nuo vandens telkinio, kiek jis greitai įšyla ir kaip greitai atšąla. Bet aš ne apie sezono trukmę, o apie 12 laipsnių atskaitos tašką. Beje, aš be ginčų sutinku su 12 laipsnių teorija, bet prie šios teorijos pridėsiu savo patirtį ir padarytas išvadas.

Šiuo straipsniu noriu pasidalinti įspūdžiais ir patirtimi gaudant karpius vėsiame vandenyje. Taigi, pradėsiu nuo tos akimirkos, kai spalio pabaigoje sulaukiau Kęstučio, Dideleszuvys.lt šeimininko, skambučio. Jis daug nesukęs ratais pakvietė mane į žvejybą savo telkinyje, tebūnie tai bus karpių žūklės sezono uždarymas. Na, Jūs paklausite, o kas gi čia įdomaus galėjo atsitikti, kad aš noriu kažką pasakyti? O įdomu tai, kad karpių žūklė vyko lapkričio 3-čią dieną, kai vandens temperatūra buvo vos 7 laipsniai. Tačiau per dieną buvo sulaukta 27-nių karpinių kibimų. Dėl statistikos dar reikia pridurti, kad žuvavome 6-iais įrankiais (po 3 dugnines meškeres). 7-nių užkibusių žuvų neištraukėme – nutrūko. 20 karpių buvo ištraukti, pasverti, nufotografuoti ir paleisti atgal. Vidutinis žuvų svoris buvo 7-11 kg. Didžiausia žuvis, sugauta Kęstučio, svėrė 13 kg. Tai skaičiai, iš kurių būtų galima jau daryti išvadas, bet noriu keletą žodžių apie pačią žūklę, gal kažkam bus tai įdomu.

Vos išaušus lapkričio 3-iosios dienos rytui, mes su Kęstučiu stovėjome ant telkinio kranto. Pamojavę vos keletą minučių rankomis pasiskirstėme žūklavietės. Dar pusvalandis ir paruošti įrankiai su masalais krenta į vandenį. Vandens temperatūra 7 laipsniai, vanduo telkinyje po vakar dienos kaitinimo laibiau drumstas, palyginus su prieš savaite buvusiu, nes aš kaip tik prieš savaitę žuvavau. Vadinasi, vilčių sugauti karpį yra labai nemažai.

Žuvavimo taktiką renkamės skirtingą – juk reikia ruoštis atrankai į LT rinktinę, dalyvauti FIPSed pasaulio čempionate 2011-aisiais metais. Tad pora žodžių apie ją. Aš žuvį viliojau naudodamas „Spood mišinį“ . Šį mišinį sudarė „Deepex“ Carp protein birus jaukas, to paties gamintojo konservuoti kukurūzai, kanapės ir kviečiai. Taip pat „Deepex“ skaldyti vanilės kvapo baltyminiai kukuliai. Be to, į šią sudėtį įėjo SBS „M-3“ paletės. Visas šis mišinys buvo užpiltas „Deepex“ skystu skoniniu vanilės kvapo papildu. Papildomai per dieną sunaudojau iki 0,5 kg baltyminių kukulių, juos sumėtydamas „kobra“. Šio mišinio per dieną sumečiau apie 6 kg. Kai tuo tarpu Kęstutis jaukinimui panaudojo tik „kobrą“, tai yra jaukino tik „Deepex“ vanilės kvapo baltyminiais kukuliais ir per dieną jų iššvaistė apie 3,5 kg. Taip pat žuvavome kiek skirtingomis sistemomis: aš naudojau 6-to ir 8-to dydžio kabliukus, o mano oponentas naudojo 2-ro ir 3-čio. Taip, oponentas, nes vos pagavę po pora žuvų, supratome, kad pradėjome varžytis tarpusavyje. O tiksliau tai varžėsi dvi skirtingos žuvavimo taktikos.

Rezultatai tokie: 16 kibimų ,,Spood mišiniu“ šertoje žūklavietėje pieš 11 kibimų vien baltyminiais kukuliais šertoje vietoje. Realizuoti kibimai (ištrauktos žuvys) 90% 2-3 dydžio kablių naudai prieš  70% 6-8 dydžio kablius. Kaip matote, „Spood mišiniu“ šertoje žūklavietėje žuvis buvo kiek aktyvesnė. Sunku pasakyti, ar tai įtakojo jaukas, ar kablių dydis, o gal tiesiog buvo pranašesnė žūklavietė. Nežiūrint į visa tai, galutinis rezultatas 10:10 sugautų ir pasvertų žuvų. Laimėjo draugystė. Vienas nedidelis pastebėjimas – sugautų karpių vidurkis gaudant tik baltyminiais kukuliais kiek didesnis. Kalbant apie žūklę nederėtų pamiršti paminėti, kad šios žūklės metu nebuvo imtasi kokių nors ypatingų gudrybių. Nors buvo žuvaujama kritiškai šaltame vandenyje, bet „sistemėlės“ buvo naudojamos klasikinės, tokios, kokiomis buvo žvejojama visą sezoną. Jokių ypatingai nuplonintų valų, užmažintų kablių nebuvo. Tai pabrėžiu tam, kad paryškinčiau žuvies aktyvumą, kaip aktyvaus kibimo priežastį, o ne žvejo nuopelnus.

Užteks apie taktiką – grįžkime prie 12 laipsnių vandens temperatūros. Jau ne pirmi metai pastebėjau: rudenį vėstant orui ir vandeniui nukritus žemiau 12 laipsnių, karpiai suaktyvėja kiekvienu sykiu, kai tik vėstantis vanduo pradeda šilti. Ir netgi esant 5 laipsnių temperatūrai, jei tik vandens temperatūra pakyla vos vienu laipsniu, karpiai į tai reaguoja savo aktyvumu, nežiūrint į tai, kad vandens temperatūra tuo metu vos 6 laipsniai. Lapkričio 3– ią  dieną dar kartą pasikartojo ši teorija. Nes lygiai para prieš žūklę vandens temperatūra buvo 6 laipsniai. Lapkričio 2– a buvo saulėta ir šilta, todėl vandens temperatūra per dieną pakilo iki 7– ių laipsnių. Ko pasekoje karpiai pradėjo aktyviai maitintis. Todėl remiantis savo patirtimi galiu teigti, kad karpiai pakankamai aktyvūs gali būti ir esant 7 laipsnių vandens temperatūrai. Prie 4 laipsnių viskas vyksta kitaip, bet apie tai – kitą kartą.

Žinau, kad tai, ką čia „garuodiju“, gerokai sunkiau pritaikyti dideliuose telkiniuose, kur vandens temperatūros kaita vyksta gerokai lėčiau. Taip pat suprantu, kad nesukultūrintuose telkiniuose papildoma kliūtis – maža karpių koncentracija, todėl juos sunku rasti. Tačiau esu įsitikinęs, kad tie dėsniai galioja ir kituose telkiniuose. Todėl suvilioti karpį šaltame vandenyje galima. Nepamirškite, norint pagauti karpį vėsiam vandeny, tiesiog reikia žuvauti vėsiam vandeny. Svarbiausia karpių žūklėje, kaip ir gyvenime, ieškoti, nes tik ieškodamas randi. Prie viso to leisiu sau Jums priminti, mieli meškerės broliai, kad ir šaltam vandeny sugautus karpius reikia paleisti atgal. Pagavai – paleisk, toks tikrų žvejų šūkis.

Skaitydami nepamirškite, kad tai yra mano kelerių metų pastebėjimai. Ir jie pagrįsti tik mano patirtimi – jokių mokslinių tyrimų atlikta nebuvo. Absoliuti tiesa yra tik skaičiai žūklės metu, daugiau nieko. Esu absoliučiai įsitikinęs tik vienu dalyku, jei dabar patikėsite manimi, kitų metų Jūsų karpių žūklės sezonas bus ilgesnis. Taip pat galiu Jus patikinti, kad karpį galima pagauti vandens temperatūrai nukritus žemiau 7– ių laipsnių. Nei žvyno, nei uodegos…

Žuvaukite taip, kad būtų dėl ko sugrįžti !!!